Sök:

Sökresultat:

105 Uppsatser om 1969 ćrs överenskommelse - Sida 1 av 7

Willy Brandts nya östpolitik 1969-1973. En teorikonsumerande studie av tysk utrikespolitik

In this thesis I will examine Willy Brandt's new Ostpolitik with the help of Robert Putnam's analytical framework of two-level games perspective and the theory of social constructivism. Firstly, I will briefly set out the development of Germany's history before it was divided into the Federal Republic of Germany and German Democratic Republic in 1949. After that I present West Germany's foreign policy from 1949 to 1969 in order to show how Willy Brandt continued and broke with different foreign policy doctrines. Finally, I want to illustrate his new Ostpolitik and the international and domestic factors, which contributed to its realisation. The main question of this essay is: How significant were the changes of the West German society for the realisation of the new Ostpolitik from 1969 to 1973? One of the most important findings in this essay is that on the one hand that many West Germans had accepted that their country was divided and on the other hand that many groups in the society such as the significant newspaper Die Zeit and intellectuals supported the new Ostpolitik.

Bibliotekariens kunskap: En textanalys av SOU 1969:37

The aim with this Masters thesis is to examine the professional knowledge of the librarian. The method used is text analysis of a state public investigation, SOU 1969:37, that concerns librarian education. The theoretical starting point is a theory of knowledge thats descended from Aristotle. Three different forms of knowledge are central concepts in the theory: the theoretical, the practical and the ethical. The main issue in this thesis is: In what ways did the investigators look at the librarians knowledge? Was it in a changeable period of time? In that case, what reasons could there be? The conclusion shows that educational political changes were affecting the whole educational sphere at the late 1960:s, and in the beginning of the 1970:s, including library education.

Konkurrensklausuler i anstÀllningsavtal : En rÀttsdogmatisk studie

 This essay aim to clear the regulations that adjusts the use of non-compete clauses in contracts of employement. The historical developement shows tendencies that more employees have contracts that includes non-compete clauses. This developement does not always correspond with what is allowed concerning these clauses. Non-compete clauses is adjusted by the regulations in the collective agreement known as the agreement of 1969. The agreement has also been accepted outside its regular field of application.

Könsstereotypa bilder? En studie av NO-lÀromedel frÄn 1969-2014.

Syftet med denna studie var att studera förekomsten av kvinnor och mÀn pÄ bilder samt om dessa framstÀlls könstereotypt. Analysen inriktade sig pÄ lÀromedel i naturorientering Àmnade för grundskolans tidigare Är. Naturorientering Àr ett av de skolÀmnen dÀr lÀromedel anvÀnds i störst utstrÀckning i undervisningen.Studien strÀcker sig över tidsperioden 1969-2014. I LÀroplanen för grundskolan 1969 introducerades för första gÄngen begreppet "jÀmstÀlldhet" samt "könsroller", dÄ fokus för denna studie lÄg pÄ jÀmstÀlldhet och genus sÄ togs avstampet dÀr i frÄn.I studien har bilderna i lÀromedlen analyserats utifrÄn en kvantitativ och kvalitativ semiotisk bildanalys.I majoriteten av de lÀromedel som analyserats var mÀn överrepresenterade till antalet. Inom varje lÀroplansperiod fanns dock lÀromedel med mÀn som innehar kvinnliga egenskaper.Inom alla lÀroplansperioder bortsett frÄn Lgr 11 finns gemensamma bilder med mÀn och kvinnor dÀr dessa endast innehar egenskaper tillskrivna sitt eget genus.

KemiÀmnet i gymnasiet 1969-2007. : En lÀromedelsanalys med fokus pÄ miljö- och sÀkerhetsfrÄgor

Syftet med studien Àr att visa hur kemiÀmnet presenteras i gymnasieskolans lÀroböcker i kemi med regelbundna nedslag över en 40-Ärig tidsperiod och hur de knyter an till rÄdande lÀroplaner, utbildningspolitik samt miljö- och sÀkerhetsfrÄgor i undervisningen. Studien bygger pÄ en innehÄllsanalys av gymnasielÀroböcker i kemi, och som fördjupas med erfarna lÀrares berÀttelser om undervisningspraktikens förÀndring över tid.  Jag kopplar ihop fyra utbildningsfilosofier och undervisningstradition med lÀromedelsanalysen. Analysen visar att lÀromedlen frÄn 1969, 1979 och 1989 Àr relativt lika med avseende pÄ vilken bild som ges av kemiÀmnet. FrÄn dessa Ärtionden ges bilden av att kemiÀmnet hör hemma i kemisalen. LÀromedlen frÄn 1999 och 2007 Àr mer lika varandra angÄende hur kemiÀmnet presenteras, det vill sÀga kemin Àr nu till för eleven och dennes vardagsliv.

LÀroplansutveckling under 25 Är : En jÀmförelse med tre aspekter ur samhÀllsutvecklingen i Sverige mellan 1969 och 1994

Uppsatsen behandlar lÀroplansförÀndring i grundskolan kontra samhÀllsförÀndring i Sverige mellan Ären 1969 och 1994, dÄ tre lÀroplaner ges ut. Syftet Àr bland annat att undersöka hur olika aspekter ur samhÀllsförÀndringen kommer till uttryck i lÀroplanerna och om det finns förÀndringar i samhÀllet som man skulle förvÀntat sig speglas i lÀroplanerna, men som inte kommer till uttryck. PÄ ett tematiskt vis beskrivs de olika aspekterna och dÀrefter lÀroplanernas innehÄll. Metoden som anvÀnds Àr hypotetiskt - deduktiv, dÀr undersökningen utgÄr frÄn en hypotes. För att begrÀnsa arbetet har jag koncentrerat mig framförallt pÄ det pedagogiska, sociala och globala perspektivet.

Bilden av den sjÀlvstÀndige mannen och den missnöjda kvinnan : - en studie av samhÀllskunskapslÀroböcker frÄn tre lÀroplanseror

Uppsatsen Àr en bildanalys som undersöker hur mÀn och kvinnor har avbildats i samhÀllskunskapslÀroböcker frÄn 1969 och framÄt..

Orden om jorden - Äkerbruket beskrivet i Vallby SörgÄrdens almanackor 1899 ? 1969

Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen iKulturvÄrd, LandskapsvÄrdens hantverk,15 hp, 2012..

Elevstyre eller lÀrardiktatur? : Elevers och lÀroplanens syn pÄ demokratibegreppet

Detta arbete syftar till att ta reda pÄ hur en 5:e klass uppfattar begreppet demokrati och hur den uppfattningen Àndras under ett Ärs tid. Förutom detta diskuteras hur lÀroplaner och kursplaner frÄn 1969 och framÄt tar upp begreppet demokrati..

Datorprogram som hjÀlpmedel vid hamnprojektering.

Vi fattade intresse för det hÀr Àmnet för nÄgot Är sedan. Vi hade valt att jobba med barn och rÀdsla som ett tema pÄ en praktikperiod. DÀr sÄg vi att det fanns mycket rÀdsla bland barnen. Vi upplevde att det fanns ett behov av att prata och berÀtta för nÄgon om olika rÀdslor. Anledningen till att vi började jobba med detta omrÄde Àr bl.a.

NÀr hatet tar över

NÀr mÀnniskor vill hitta information om vad som pÄgÄr i deras och andras samhÀllen, sÄ har tidningar blivit en primÀr kÀlla. Jag ska göra en analys av vad tre olika tidningar rapporterar om den antisemitiska kampanjen i Polen som började i mars 1968. Jag ska Àven analysera vad samma tidningar skrev om de polskjudiska flyktingarna nÀr de kom till Sverige Är 1969. DÄ jag gör min undersökning kommer jag att anvÀnda mig av beskrivande idéanalys som metod. Jag kommer Àven att anvÀnda mig av den komparativa metoden nÀr jag jÀmför tidningarnas innehÄll med varandra.

Den hydrologiska modellen NAM. Kalibreringsperiodens inverkan pÄ modellparametrar och verifieringsresultat.

Vi fattade intresse för det hÀr Àmnet för nÄgot Är sedan. Vi hade valt att jobba med barn och rÀdsla som ett tema pÄ en praktikperiod. DÀr sÄg vi att det fanns mycket rÀdsla bland barnen. Vi upplevde att det fanns ett behov av att prata och berÀtta för nÄgon om olika rÀdslor. Anledningen till att vi började jobba med detta omrÄde Àr bl.a.

Att anvÀnda randelementprogrammet WAMIT för analys av vÄgskydd till smÄbÄtshamnar.

Vi fattade intresse för det hÀr Àmnet för nÄgot Är sedan. Vi hade valt att jobba med barn och rÀdsla som ett tema pÄ en praktikperiod. DÀr sÄg vi att det fanns mycket rÀdsla bland barnen. Vi upplevde att det fanns ett behov av att prata och berÀtta för nÄgon om olika rÀdslor. Anledningen till att vi började jobba med detta omrÄde Àr bl.a.

Barn och rÀdsla

Vi fattade intresse för det hÀr Àmnet för nÄgot Är sedan. Vi hade valt att jobba med barn och rÀdsla som ett tema pÄ en praktikperiod. DÀr sÄg vi att det fanns mycket rÀdsla bland barnen. Vi upplevde att det fanns ett behov av att prata och berÀtta för nÄgon om olika rÀdslor. Anledningen till att vi började jobba med detta omrÄde Àr bl.a.

Inte ett leende före höstlovet : En kvalitativ textanalys av lÀrarens ledarskap sett genom fem lÀroplaner med auktoritetsperspektiv

This is a qualitative textual analysis of curriculum for primary education in 1962, the curriculum for primary education in 1969, the curriculum for primary education in 1980, the curriculum for the compulsory school system in 1994 and the curriculum for primary school 2011th. Purpose of this thesis is to see how the government through the curriculum specifies directives for how teachers should be more or less authoritative. The boundaries of the essay are to only look at the claims against the teacher in elementary school. The questions are what is required of the teacher directly or indirectly from the curriculum 1962,1969,1980,1994 and 2011, focusing on the concept of authority and what change has taken place? To answer these questions, I have read the current curricula and other research publications in the field.

1 NĂ€sta sida ->